1. Wanneer is de huisartsenspoedpost geopend?
2. Waarom moet ik eerst bellen?
3. Krijg ik een huisarts aan de telefoon als ik bel?
4. Mag de assistente die ik aan de telefoon krijg mij medisch advies geven?
5. Hoe snel kan de dokter bij mij thuis zijn?
6. Als ik overdag geen tijd heb om naar de huisarts te gaan, kan ik dan 's avonds naar de huisartsenspoedpost komen?
7. Hoe lang duurt het voordat ik weet wat er gaat gebeuren?
8. Wat is spoed?
9. Waarom moet ik soms naar de huisartsenspoedpost in Groningen komen?
10. Krijgt mijn eigen huisarts ook bericht als ik op de huisartsenspoedpost ben geweest?
11. Hoe kom ik op de huisartsenspoedpost, want ik heb zelf geen vervoer?
12. Wat kost een bezoek aan de huisartsenspoedpost?
13. U heeft een factuur van Doktersdienst Groningen ontvangen. Wat nu?
14. Hoe komt het dat het tarief anders is dan dat van de eigen huisarts of van andere huisartsenspoedposten?
1. Wanneer is de huisartsenspoedpost geopend?
Doktersdienst Groningen is buiten kantoortijden bereikbaar. Dus na 17.00 uur 's middags tot de volgende morgen 08.00 uur en verder in het weekend en op feestdagen. De huisartsenspoedpost in Groningen is deze tijden ook geopend. De huisartsenspoedposten in Delfzijl, Leek, Scheemda en Stadskanaal hebben beperkte openingstijden.
2. Waarom moet ik eerst bellen?
U kunt niet zonder afspraak een huisartsenspoedpost binnenlopen. Het is belangrijk dat u eerst belt. De assistente bepaalt tijdens dit telefoongesprek hoe uw vraag afgehandeld kan worden. Vaak geeft zij u telefonisch advies. Als u door een huisarts gezien moet worden, maakt zij een afspraak op de post. Als het om medische redenen noodzakelijk is, komt de huisarts bij thuis.
3. Krijg ik een huisarts aan de telefoon als ik bel?
Nee, u krijgt eerst een telefonist aan de lijn. Deze noteert of controleert uw persoonsgegevens. Uw klachtomschrijving wordt vervolgens aan de assistente van de huisartsenspoedpost in uw regio doorgegeven. Deze belt u terug en kan u in veel gevallen direct adviseren. Indien nodig regelt de assistent een consult of een visite. In levensbedreigende situaties verbindt de telefonist u direct door met de doktersassistent, die vervolgens een huisarts en/of ambulance op pad stuurt.
4. Mag de assistente die ik aan de telefoon krijg mij medisch advies geven?
Ja, de assistente die u aan de telefoon krijgt is speciaal opgeleid, zodat zij uw hulpvraag op een goede manier kan verhelderen. Zij maakt daarbij gebruik van opgestelde werkafspraken. Als het nodig is, overlegt de assistente met de arts. Alle medische adviezen van een assistente worden door de dienstdoende huisarts gecontroleerd.
5. Hoe snel kan de dokter bij mij thuis zijn?
In een levensbedreigende situatie is de huisarts (en/of de ambulance binnen 15 minuten) binnen 30 minuten bij u. Is een visite gewenst, maar niet echt spoedeisend, dan komt de huisarts binnen 60 minuten. Als er sprake is van een routinebezoek, dan moet u er rekening mee houden dat de wachttijd op kan lopen tot enkele uren (4-5).
6. Als ik overdag geen tijd heb om naar de huisarts te gaan, kan ik dan 's avonds naar de huisartsenspoedpost komen?
Nee, de huisartsenspoedpost is geopend voor spoedeisende hulpvragen. Als u 's avonds of in het weekend belt met vragen die niet spoedeisend zijn, zorgt u voor vertraging bij de afhandeling van echt spoedeisende vragen. U wordt dan ook terugverwezen naar uw eigen huisarts.
7. Hoe lang duurt het voordat ik weet wat er gaat gebeuren?
Van de mensen die Doktersdienst Groningen bellen, heeft 94% binnen een minuut contact. De telefonist doet er maximaal twee minuten over om uw gegevens te noteren/controleren. Binnen een kwartier tot een half uur wordt u door een doktersassistent teruggebeld. Vervolgens heeft zij in het algemeen vier tot acht minuten nodig om uw hulpvraag te verhelderen en te bepalen wat er verder gaat gebeuren. Bij grote drukte, kunnen de wachttijden oplopen.
8. Wat is spoed?
Een spoedgeval is een ziekte, aandoening of letsel waarvan een eerste onderzoek of de behandeling niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.
9. Waarom moet ik soms naar de huisartsenspoedpost in Groningen komen?
De huisartsenspoedpost in Groningen is 's avonds, ’s nachts en in het weekend altijd geopend. De andere posten hebben beperkte openingstijden. Wil een huisarts u zien, maar is de dichtstbijzijnde huisartsenspoedpost gesloten? Dan zal de huisarts u in het algemeen vragen om naar de post in Groningen te komen.
10. Krijgt mijn eigen huisarts ook bericht als ik op de huisartsenspoedpost ben geweest?
Ja, indien uw eigen huisarts is aangesloten bij DDG (provincie Groningen en de kop van Drenthe) ontvangt deze 's ochtends voor 8.00 uur berichten van patiënten die op de huisartsenspoedpost zijn geweest.
11. Hoe kom ik op de huisartsenspoedpost, want ik heb zelf geen vervoer?
De huisartsenspoedposten hebben geen regeling voor het vervoer van patiënten. Dit betekent dat u zelf uw vervoer van en naar de huisartsenspoedpost moet regelen. De zorgverzekeraars betalen geen vergoeding voor dit vervoer. Als u zelf geen vervoer heeft, kunt u mogelijk een beroep doen op uw gezins- of familieleden, buren of vrienden. Lukt dat niet, dan is er de taxi.
12. Wat kost een bezoek aan de huisartsenspoedpost?
De gehanteerde tarieven zijn bepaald door de overheid en wij hebben geen invloed op de hoogte ervan. Voor de hoogte van tarieven, verwijzen we u naar de pagina Tarieven.
13. U heeft een factuur van Doktersdienst Groningen ontvangen. Wat nu?
U heeft gebruik gemaakt van Doktersdienst Groningen, omdat u of één van uw gezinsleden buiten de openingstijden van de praktijk van uw eigen huisarts met spoed een huisarts nodig had. De factuur die u voor dit (telefonisch) consult of deze visite ontvangt komt van Doktersdienst Groningen en niet van uw eigen huisarts. U krijgt een factuur als:
Indien u wel verzekerd bent, kunt u deze factuur indienen bij uw verzekeringsmaatschappij.
14. Hoe komt het dat het tarief anders is dan dat van de eigen huisarts of van andere huisartsenspoedposten?
De tarieven die Doktersdiensten Groningen hanteert, verschillen van die van huisartsen in de dagdienst. Dit komt doordat de overheid het tarief per huisartsenspoedpost vaststelt. Hierbij wordt rekening gehouden met specifieke maatregelen die getroffen moeten worden voor de uitvoering van avond-, nacht- en weekenddiensten. Aan de hoogte van de factuur kan DDG niets veranderen. De tarieven gelden ongeacht de duur van het contact. Wanneer u alleen telefonisch contact met een assistente hebt gehad, wordt dit gezien als een telefonisch consult. De assistente handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Deze zogenoemde assistentenadviezen worden door de dienstdoende arts gecontroleerd en beoordeeld.
Het kan zijn dat u nog vragen heeft. Betreft het een vraag over het wel of niet vergoeden van een behandeling, dan kunt u contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij. Gaat het over verdere medisch inhoudelijke informatie met betrekking tot het (telefonisch) consult of de visite door de huisartsenspoedpost, dan kunt u contact opnemen met uw eigen huisarts.
Voor overige vragen kunt u contact opnemen met Doktersdienst Groningen op telefoonnummer (050) 3168400 of via e-mail (administratie(at)doktersdienstgroningen.nl)
Doktersdienst Groningen - T: 0900-9229 | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
|
Doktersdienst Groningen - T: 0900-9229
Copyright 2015 - Doktersdienst Groningen